Роз ‘яснення освітнього омбудсмена Сергія Горбачова:
“До мене знову звертаються педагогічні працівники щодо порушення їх права на підвищення кваліфікаційної категорії або педагогічного звання на підставі успішного проходження сертифікації.
Вчителі скаржаться на те, що керівники закладів освіти та атестаційні комісії не беруть до уваги сертифікат педагога про успішну сертифікацію, як це прямо передбачено статтею 49 Закону України “Про повну загальну середню освіту”. Натомість від педагогів вимагають брати участь у додаткових заходах з вивчення їх педагогічної діяльності, зокрема – проводити відкриті уроки, складати звіти про свою роботу тощо.
Такі рішення ухвалюються, зокрема, через правову необізнаність керівників закладів освіти, які не знають або не хочуть знати, що у випадку розбіжностей у нормативно-правовій базі безумовний пріоритет має саме закон – як такий, що має безумовно вищу юридичну силу.
Є й інший неприємний аспект цих ситуацій. Бо іноді складається враження, що керівники, які відмовляються визнати сертифікат вчителя, шукають будь-яких приводів, аби лишень позбавити активного вчителя права на гідну винагороду його зусиль. Такі дії, на мою думку, є не лише незаконними, але й вкрай неетичними, бо знецінюють складну і відповідальну вчительську працю. Простіше кажучи: схоже на те, що деякі керівники таким чином вирішують”помститися” вчителю, який, на їхню думку, “занадто себе цінує”.
Я глибоко переконаний, що кожен вчитель має повне право цінувати себе, цінувати ту складну, відповідальну та емоційно напружену роботу, яку він робить щодня. І, безперечно, що заслуговують щирої поваги та підтримки ті вчителі, які наважилися взяти участь у сертифікації, доклали великих зусиль для свого професійного розвитку, пройшли дуже насичену і прозоро організовану процедуру з чесним неупередженим підбиттям підсумків – і в результаті отримати сертифікат, який неможливо “купити”.
І вкрай прикро бачити, що на фініші цієї складної та відповідальної роботи замість поваги та заслуженого визнання сертифікований вчитель стикається із правовою безграмотністю та/або самоуправством деяких не дуже компетентних та не дуже етичних керівників.
Цьому треба покласти край – і найнадійнішим способом для цього є термінове затвердження Положення про атестацію, де будуть усунені розбіжності із Законом і яке позбавить некомпетентних та/або недоброчесних керівників будь-якої можливості маніпулятивного тиску на вчителів”.
Про сертифікацію, як правильно діяти атестаційним комісіям, читайте на вебсайті: https://bit.ly/3L6MsyG .