ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на запити щодо виплати
надбавок за престижність праці педагогічним працівникам, зокрема вчителям
початкових класів, та їх фінансового забезпечення просить врахувати наступне.
Абзацами п’ятим та сьомим пункту 1 постанови КМУ від 23.03.11 № 373
«Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної,
позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої
освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» установлено,
що з 1 січня 2018 р. надбавка в розмірі не менше 20% встановлюється керівникам
шкіл, в яких навчання хоча б в одному з початкових класів здійснюватиметься за
державним стандартом початкової освіти в рамках реалізації зазначеної Концепції,
їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників,
вчителям таких класів зазначених шкіл.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної
середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року схвалена
розпорядженням КМУ від 14.12.2016 № 988-р. Відповідно до розділу «Строки
реалізації Концепції» реалізація Концепції здійснюється протягом 2017 – 2029
років трьома етапами. На першому етапі (2018 – 2019 роки) зокрема необхідно було
розробити, затвердити та запровадити (2018 рік) новий державний стандарт
початкової освіти.
Державний стандарт початкової освіти затверджено постановою КМУ від
21.02.2018 № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти»,
згідно з пунктом 1 якої Державний стандарт застосовується з 1 вересня 2018 р. для
учнів, які навчаються за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої
освіти.
Оскільки на даний час всі учні початкових класів усіх закладів загальної
середньої освіти навчаються за програмами відповідно до вимог Державного
стандарту початкової освіти, то керівникам шкіл, їх заступникам, посади яких
віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям початкових класів, а також
вчителям української мови і літератури шкіл з навчанням мовами національних
меншин надбавка має виплачуватися в розмірі не менше 20%.
Норма абзацу шостого пункту 1 постанови КМУ № 373 про виплату
надбавки в розмірі не менше 20% керівникам шкіл, в яких апробують державний
стандарт початкової освіти відповідно до Концепції, їх заступникам, посади яких
віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких шкіл, застосовувалася до закінчення проведення всеукраїнського експерименту на базі загальноосвітніх
навчальних закладів на 2017-2022 роки, затвердженого наказами МОН від
13.07.2017 № 1028 «Про проведення всеукраїнського експерименту на базі
загальноосвітніх навчальних закладів» та від 11.01.2019 № 27 «Про розширення
бази проведення експерименту всеукраїнського рівня на базі закладів загальної
середньої освіти». Відповідно до цих наказів участь у експерименті брали
педагогічні колективи 129 загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до
затвердженого наказами переліку.
Відповідно до абзацу десятого пункту 1 постанови № 373 педагогічним
працівникам інклюзивно-ресурсних центрів надбавка виплачується в розмірі не
менше 25%.
При цьому зазначаємо, що право на надбавку в максимальному 30% розмірі
відповідно абзацу дев’ятого пункту 1 постанови КМУ № 373 мають як вчителі
початкових класів, так і інші педагогічні працівники закладів та установ освіти.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 постанови № 373 розмір надбавки
встановлюється керівником закладу в межах фонду оплати праці.
Привертаємо увагу, що відповідно до пункту 63 Інструкції про порядок
обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН
України від 15.04.1993 №102, оплата праці педагогічних працівників установ і
закладів освіти провадиться виходячи із встановлених ставок заробітної плати
(посадових окладів) з урахуванням підвищень, фактичного обсягу педагогічної
роботи, доплат та надбавок. Згідно з пунктом 68 Інструкції встановлена при
тарифікації заробітна плата виплачується щомісячно незалежно від кількості
тижнів і робочих днів у різні місяці року.
Крім того, пунктом 6.3.20 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки
України та Профспілками працівників освіти і науки України на 2021-2025 роки
Сторони Угоди рекомендують керівникам закладів освіти встановлювати таку
надбавку в максимальному розмірі. Згідно з пунктом 1.4 Угоди її положення діють
безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти, які перебувають у
сфері дії сторін Угоди, і є обов’язковими для включення до колективних договорів.
Але в умовах воєнного стану є певні особливості колективно-договірного
регулювання трудових відносин. Згідно зі статтею 11 Закону України «Про
організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX
на період воєнного стану дія окремих положень колективного договору може бути
зупинена за ініціативою роботодавця.
За коментарем Мінекономіки до цієї статті від 23.03.2022 з метою
забезпечення захисту трудових прав працівників, роботодавцю доцільно перед
прийняттям такого рішення провести відповідні консультації зі стороною
працівників та поінформувати її про прийняте рішення.
Привертаємо увагу, що відповідно до статті 103 КЗпП України та статті 29
Закону України «Про оплату праці» у випадках зміни діючих умов оплати праці в
бік погіршення власник або уповноважений ним орган має повідомити працівників
не пізніш як за два місяці до такої зміни.
Але згідно з частиною другою статті 3 Закону № 2136-ІХ у період дії
воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну
умов оплати праці, передбачених статтею 103 КЗпП України, здійснюється не
пізніш як до запровадження таких умов, що може включати й двомісячний термін.
Щодо фінансового забезпечення таких виплат, просимо зорієнтовувати
організаційні ланки на норми частини четвертої статті 77 Бюджетного кодексу
України, що місцеві ради при затвердженні відповідних бюджетів мають
враховувати у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці
працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством
України умов оплати праці, забезпечення якої пунктом 3 постанови КМУ від
14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету
місцевим бюджетам» доручено також місцевим адміністраціям.
Одним з власних повноважень виконавчих органів місцевих рад, що
передбачені статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є
організація їх фінансового забезпечення.
Пунктом 2 постанови КМУ № 6 дозволено здійснювати протягом бюджетного
періоду видатки закладів освіти, визначених у статті 103-2 Бюджетного кодексу
України, тобто закладів, оплата праці педагогічних працівників яких здійснюється
за рахунок освітньої субвенції, одночасно з державного та місцевих бюджетів.
Пунктом 8 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного
бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою КМУ № 6, місцевим
радам надано право додатково понад обсяги освітньої субвенції планувати та
здійснювати з місцевих бюджетів оплату таких поточних видатків.
Відповідно до пункту 20 Порядку складання, розгляду, затвердження та
основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого
постановою КМУ від 28.02.2002 № 228, під час визначення обсягів видатків
бюджету розпорядники повинні враховувати об’єктивну потребу в коштах кожної
установи, виходячи з її основних виробничих показників і контингентів (кількість
класів, учнів у школах тощо), обсягу виконуваної роботи, штатної чисельності.
Обов’язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення
бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями.
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України